Decyzje związane z naszymi finansami podejmujemy na każdym kroku niemal codziennie. Umiejętność równowagi w bilansie zysków i strat sprawia jednak trudności wielu osobom. Zarządzanie budżetem polega na ciągłym dokonywaniu wyborów, dlatego planując wydatki, musimy podjąć decyzję, na czym możemy zaoszczędzić. Czy mądre i przemyślane wybory zawsze oznaczają zaciskanie pasa? Niekoniecznie! Czasem taniej znaczy drożej.
Jak efektywnie oszczędzać?
Oszczędzanie często kojarzy się z odmawianiem sobie wielu przyjemności i z rezygnacją z wydawania dużych sum pieniędzy. Można przypuszczać, że osoby oszczędne uważnie oglądają każdą złotówkę i zawsze stawiają na tańszą z opcji. Paradoksalnie może jednak okazać się, że kupowanie tanich rzeczy to wydatek, na który stać niewielu. Dlaczego tak jest? Otóż niska cena towaru na rynku zazwyczaj związana jest z małym kosztem jego produkcji. Kupując więc tańszy produkt, musisz liczyć się z krótszym czasem użytkowania oraz jakością, która często pozostawia wiele do życzenia. Dlatego na niektórych produktach nie warto oszczędzać. Czasami lepiej jednorazowo zainwestować więcej, dzięki czemu w dłuższej perspektywie skład i jakość produktu przełoży się na mniej wydanych pieniędzy.
Każdy z nas ma różne cele, również te związane z oszczędzaniem i zabezpieczeniem bliższej lub dalszej przyszłości. Nie ma więc jednej uniwersalnej strategii oszczędzania, która sprawdzi się dla każdego konsumenta. Część z nas musi mieć cel, dla innych celem będzie już sam proces. Jedni potrafią być systematyczni, drudzy zaś impulsywnie dokonują wyboru produktu. Jakie są skuteczne sposoby na oszczędzanie w trakcie zakupów?
- Kody rabatowe i promocje — są znakomitym sposobem na zaoszczędzenie sporej ilości pieniędzy podczas zakupów w Internecie. Wystarczy śledzić pojawiające się kody zniżkowe i wiedzieć, gdzie szukać okazyjnych ofert. Obecnie istnieje wiele stron internetowych zajmujących się zbieraniem i udostępnianiem rabatów do najróżniejszych sklepów. Dedykowane zniżki znaleźć można również w aplikacjach mobilnych marek oraz po zapisaniu się do newslettera. Specjalny kod należy wpisać na stronie podczas składania zamówienia w celu uzyskania niższej ceny, otrzymania gratisu czy darmowej dostawy. Korzystanie z kodów rabatowych i promocji pozwala zaoszczędzić całkiem sporą sumę.
- Dni darmowej dostawy — pojawiają się od czasu do czasu na różnych stronach internetowych w ramach promocji organizowanej przez markę. Co ciekawe, darmowa dostawa doczekała się nawet swojego święta – „Dzień Darmowej Dostawy” odbywa się cyklicznie i biorą w nim udział zarówno małe rzemieślnicze sklepy, jak i duże sieciówki. W ten sposób konsumenci odciążani są z kosztów dostawy, jakie musieliby ponieść i płacą jedynie za wybrany produkt. Choć koszty dostawy zazwyczaj są niewielkie, taka forma promocji bardzo często wpływa na ostateczne podjęcie decyzji przez kupującego i zaoszczędzenie kilku złotych.
- Przekroczenie progu cenowego — paradoksalnie czasami wydając większą sumę, jesteśmy w stanie dużo zaoszczędzić. Przemyślane zakupy to nie tylko kupowanie niezbędnych rzeczy — czasami e-sklepy określają minimalny próg koszyka, po którego przekroczeniu otrzymujemy jakiś bonus. Może być to m.in. darmowa dostawa, gratisy, kody rabatowe na przyszłe zakupy, druga rzecz za 1 zł itd. Dla przykładu przekroczenie progu cenowego w branży gastronomicznej może skutkować gratisową pozycją z menu, niższą ceną lub darmową dostawą.
- Programy lojalnościowe — sprawiają, że ze zwykłych klientów stajemy się stałymi użytkownikami danej marki. Umożliwiają nam korzystanie z różnego rodzaju zniżek i atrakcyjnych ofert, w zamian za regularne zakupy w danym sklepie. Najbardziej znaną formą jest program punktowy, który polega na otrzymywaniu określonej ilości punktów zgodnej z ustalonym przez sklep przelicznikiem, np. kupno produktów za 1 zł = 1 punkt. Gdy uzbieramy wystarczającą ilość punktów, możemy wymienić je na rabat, albo inną „nagrodę”.
Oszczędności wzmacniają naszą niezależność. Dają poczucie bezpieczeństwa na nieprzewidziane okoliczności. Świadomy konsument wie jednak, że oszczędzanie nie musi oznaczać odmawiania sobie wszelkich przyjemności oraz chomikowania pieniędzy „na czarną godzinę”. Mądre oszczędzanie polega nie tylko na uważnym rozpoznaniu potrzeb, ale także na właściwym ustaleniu priorytetów podczas zakupów.
Co wpływa na decyzje zakupowe konsumentów?
Zachowania konsumentów to pojęcie, którego nie można łatwo zdefiniować. Kiedyś porównywano konsumenta do sprawnie liczącego kalkulatora, podejmującego racjonalny wybór podczas dokonywania zakupów. Praktyka pokazuje jednak, że konsumenci często kupują produkty w sposób przeczący zdrowemu rozsądkowi. Wiele decyzji podejmują pod wpływem impulsu bez głębszej analizy, czy zakup danego produktu faktycznie jest niezbędny. W zachowaniu konsumentów wyróżnić można dwa typy. Pierwsze jest zamierzone, gdy świadomy konsument zgodnie ze swoimi potrzebami dokonuje zakupu, mając określony cel i przemyślaną decyzję. Drugim typem zachowań konsumentów, jest zachowanie niezamierzone. Oznacza to, że konsumenci robią zakupy odruchowo, pod wpływem chwili. Na rynku wiele firm oferuje możliwości kupna produktów w niższych cenach. Okazje i promocje są motorem napędowym sprzedaży i mają znaczący wpływ na irracjonalne kupowanie zbędnych produktów. Prowadząc sklep internetowy, warto oferować proste zwroty zakupionych towarów.
Wymienić można wiele czynników, które determinują postanowienia zakupowe konsumentów. Są to m.in. czynniki kulturowe, społeczne, osobowe i psychologiczne. Kupowane przez nas produkty mogą mieć odzwierciedlenie w naszym wieku oraz związaną z nim fazą cyklu życia, wykonywanym zawodem, sytuacją materialną, sposobem, w jaki żyjemy, naszą osobowością lub hobby. Produkty wybieramy również, sugerując się ich ceną — w końcu nikt nie lubi przepłacać. Istotne jest również bezpieczeństwo i świadomość, że nasze ciężko zarobione pieniądze nie zasilą konta złodziei, czy oszustów. Czynnikiem wpływającym na nasze wybory jest także gwarancja zwrotu pieniędzy. Możliwość cofnięcia nietrafionego zakupu sprawia, że szybciej decydujemy się na jego kupno.