Zakupy internetowe to wygodne rozwiązanie, które pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Spora ilość zalet nie świadczy jednak o tym, że jest to rozwiązanie bez wad. Jedną z głównych stanowi brak fizycznego kontaktu z nabywanym produktem – a jak wiadomo nie zawsze to, co wydawało się atrakcyjne na stronie internetowej, jest takie również w rzeczywistości. W większości sytuacji konsument może jednak skorzystać z prawa odstąpienia od umowy, domagając się zwrotu pieniędzy za zakupiony towar. Koniecznie sprawdź, co warto wiedzieć na ten temat!
Prawo do zwrotu towaru zakupionego przez Internet – kiedy i komu przysługuje?
Zdarza się, że w trakcie zakupów internetowych klient wejdzie w posiadanie produktu, który nie spełnia jego oczekiwań, znacznie odbiega od oferty przedstawionej przez sprzedawcę lub którego zwyczajnie nie potrzebuje. W takiej sytuacji pragnie on jak najszybciej odesłać nowy nabytek prosto do sklepu, z którego go dostarczono i odzyskać zainwestowane pieniądze. W rzeczywistości może dokonać tego bez większych problemów, o czym jasno mówią przepisy o prawach konsumenta.
Zgodnie z nimi każdemu klientowi e-commerce, który nabywa produkty poza lokalem przedsiębiorstwa, przysługuje prawo zwrotu towaru zakupionego przez Internet. Może on tego dokonać zarówno po potwierdzeniu dokonania płatności czy otrzymaniu zamówienia, jak i jeszcze przed jego wysyłką. Co więcej, własnowolne odstąpienie od umowy nie wymaga od usługobiorcy konieczności podania przyczyny rezygnacji. Zwrot towaru nie jest też w żaden sposób uzależniony od zgody sprzedającego.
Prawo do zwrotu towaru a reklamacja
Klient, który decyduje się odstąpić od umowy zawartej ze sprzedawcą w sklepie internetowym, powinien jednak orientować się w różnicach, jakie występują między zwrotem a reklamacją towaru. W pierwszym wypadku mamy do czynienia z sytuacją, w której konsument odsyła pełnowartościowy towar, bowiem nie spełnia on jego oczekiwań.
Reklamacji zaś dokonuje usługobiorca, który otrzymał produkt wadliwy, uszkodzony lub niezgodny z tym, co przedsiębiorca zawarł w ofercie sklepu internetowego. Wtedy też prawem konsumenta jest możliwość ubiegania się o zwrot pieniędzy, naprawę czy wymianę zakupionego towaru.
Kiedy sprzedawca nie ma obowiązku oferować zwrotu towaru?
Zdarzają się jednak sytuacje, w których pomimo praw przysługujących konsumentom, sprzedawca może odmówić przyjęcia zwrotu nabytych produktów. Dzieje się tak wtedy, kiedy klient dokonuje zakupu nie od przedsiębiorcy, a bezpośrednio od osoby prywatnej, która ustala proces sprzedaży na indywidualnych warunkach. Wtedy to udostępnienie klientom możliwości skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedającego. O swoich postanowieniach musi on jednak poinformować usługobiorców w obowiązującym regulaminie sklepu internetowego.
Czas zwrotu towaru zakupionego przez Internet. Ile mamy dni na zwrot towarów?
Każdemu konsumentowi, który dokonał zakupu w Internecie, przysługuje możliwość odstąpienia od umowy zakupu w terminie 14 dni kalendarzowych, które są liczone od momentu wejścia w posiadanie konkretnego produktu lub dnia zawarcia umowy między klientem a przedsiębiorcą. W ciągu tego czasu klient musi poinformować sprzedawcę o planowanym odstąpieniu od zawartej umowy za pośrednictwem specjalnego formularza.
Rezygnacja z zakupu jest jednoznaczna z rozpoczęciem procesu zwrotu, który to narzuca na konsumenta konieczność odesłania towaru do sklepu w ciągu 14 dni. Przedsiębiorca zaś ma obowiązek zwrócenia pieniędzy. Jeżeli jednak w regulaminie sklepu internetowego zabrakło informacji na temat przysługującego klientowi prawa o odstąpieniu od umowy, czas na zwrot produktów zostaje wydłużony aż do 12 miesięcy.
Prawo do zwrotu towaru kupionego w Internecie
Zgodnie z raportem Gemius “E-commerce w Polsce 2020” bezproblemowe i niegenerujące dodatkowych kosztów zwroty stanowią jedną z najlepszych praktyk, stosowanych przez sklepy internetowe. Jest to zatem jeden ze sposobów na przyciągnięcie klientów, którzy nie zawsze są zdecydowani na dany towar. Aby system ten przebiegał sprawnie, sprzedawca powinien odpowiednio dostosować zwroty pod preferencje usługobiorców. Nie da się ukryć, iż proces odstąpienia od umowy za każdym razem odbywa się na tożsamych zasadach:
- w pierwszej kolejności klient musi złożyć oświadczenie o odstąpieniu od zawartej umowy i dostarczyć je przedsiębiorcy,
- kolejnym krokiem jest zapakowanie i odesłanie (na własny koszt!) produktu do sklepu, w którym został on zakupiony,
- finalnie klientowi pozostaje oczekiwanie, aż środki finansowe zostaną zwrócone na jego konto.
Mimo to wielu sprzedawców w sklepach internetowych decyduje się jeszcze bardziej uprościć cały proces zwrotu tak, aby nie wymagał on od klienta większego zaangażowania. W związku z tym wprowadzają rozwiązania, dzięki którym niechciany towar jeszcze szybciej powróci do miejsca docelowego. O jakich możliwościach mowa? Sprawdźmy!
Jak zwrócić towar zakupiony przez Internet?
Możliwość zwrotu towaru do sklepu stacjonarnego
Jednym z najczęściej oferowanych – a zarazem najbardziej pożądanych z perspektywy klienta – sposobów zwrotu jest możliwość oddania zakupionych produktów bezpośrednio w sklepie stacjonarnym. Opcja ta jest stosowana przez firmy i przedsiębiorców, którzy oprócz działalności internetowej posiadają również tradycyjną siedzibę sklepu. Wtedy usługobiorca nie musi ponosić kosztów za indywidualne odesłanie produktów, a jedynie musi udać się bezpośrednio do sklepu stacjonarnego. Zwrot w tym wypadku najczęściej odbywa się po okazaniu paragonu lub innego dowodu sprzedaży (np. faktury VAT).
Zwracaj towar szybko i wygodnie za pośrednictwem Paczkomatów InPost!
Korzystanie z możliwości, jakie oferują sklepy internetowe, nie powinno odbywać się w cieniu obawy, że nieudany zakup będzie wiązał się z nieprzyjaznym i przeciągającym się procesem zwrotu. Dlatego też firma InPost postanowiła wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jeszcze bardziej uprościć im podejmowane działania! Osoby robiące zakupy w wybranych sklepach online mogą wygodnie korzystać z opcji Szybkich Zwrotów z InPost, które odbywają się za pośrednictwem naszych innowacyjnych Paczkomatów.
Jak zwrócić towar w Paczkomacie?
- wejdź na stronę internetową usługi Szybkie Zwroty,
- z dostępnej listy wybierz sklep, w którym zakupiłeś zwracany produkt,
- wypełnij formularz, podając numer zamówienia ze sklepu online,
- zaczekaj na SMS-owe i e-mailowe potwierdzenie zgłoszenia zwrotu oraz kod nadania,
- nadaj paczkę w jednym z tysięcy Paczkomatów w całej Polsce – i to bez generowania etykiety!
Jeżeli jednak sklep, w którym chcesz dokonać zwrotu, nie znajduje się na liście Szybkich Zwrotów, możesz w wygodny sposób nadać przesyłkę do sprzedawcy za pomocą opcji Szybkie Nadania InPost. Gwarantujemy, że jest to oferta atrakcyjna cenowo! Wystarczy, że odwiedzisz naszą stronę internetową, określisz formę i gabaryty przesyłki, wypełnisz niezbędne dane i opłacisz wysyłaną paczkę. Po zaakceptowaniu regulaminu otrzymasz etykietę, która pozwoli Ci szybko nadać przesyłkę w wybranym Paczkomacie.
Zwracaj towary także za pomocą aplikacji mobilnej
Z innowacyjnością nam do twarzy, dlatego też od jakiegoś czasu powyższe czynności możesz wykonywać także z poziomu swojego smartfonu. Wystarczy, że posiadasz zainstalowaną aplikację InPost Mobile, dzięki której nadawanie paczek staje się jeszcze prostsze.
Teraz już wiesz, na czym polega prawo zwrotu i kiedy można tego dokonać. Pamiętaj jednak, aby zawsze zwracać produkt w nienaruszonym stanie, bez śladów użytkowania oraz w określonym terminie. Powodzenia!