Własny biznes może przyjmować wiele postaci. W ostatnim czasie jedną z najpopularniejszych są sklepy internetowe, które na dobre zyskały sobie przychylność kupujących. W parze z popularnością idzie jednak konieczność wyróżnienia się na tle konkurencji. I choć sposobów na to jest wiele, szczególną uwagę warto poświęcić asortymentowi sklepu online. Co należy wiedzieć na ten temat i jaki asortyment w sklepie internetowym oferować, aby zadowolić potencjalnych klientów? Zachęcamy do przeczytania artykułu!
Jak założyć sklep internetowy – kwestie podstawowe
Podstawowym zadaniem sklepów internetowych jest zaspokajanie potrzeb konsumentów, związanych z możliwością szybkiego i wygodnego nabywania pożądanych towarów. Przed każdym właścicielem e-sklepu staje więc wyzwanie utworzenia miejsca przyjaznego konsumentowi, które jednocześnie będzie zapewniało usługi na najwyższym poziomie, a także generowało zyski.
Ze względu na stały rozwój sektora handlu elektronicznego w sklepach online drzemie niewyczerpalny potencjał, który już teraz sprawia, że są one atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych placówek zakupowych. Aby jednak móc cieszyć się sukcesem w e-biznesie, warto wiedzieć, z czym tak naprawdę wiąże się jego prowadzenie.
Dowiedz się, kim są Twoi klienci
Głównym filarem każdego e-sklepu jest klient. To właśnie wokół niego powinny więc obracać się wszelkie działania, podejmowane przez właściciela na wszystkich etapach procesu sprzedaży. Na wstępie należy więc sprawić, aby sklep online był dla niego nie tylko atrakcyjnym wizualnie czy zachęcającym treściowo, ale i bezpiecznym miejscem do robienia zakupów. Od jakiegoś czasu to właśnie kwestie bezpieczeństwa stanowią jeden z najważniejszych czynników, świadczących o tym, że dany e-sklep można śmiało określać mianem dobrego i wiarygodnego źródła. Ponadto musimy wiedzieć, do kogo chcemy trafić z towarem i jakie będą wymagania tych osób.
Wersja mobilna Twojego sklepu
Ponadto należy pamiętać o tym, że współcześni odbiorcy lubią robić zakupy na telefonie, np. w drodze, podczas odpoczynku na kanapie. Dlatego też niezwykle istotne jest, aby strona działała sprawnie również w wersji mobilnej.
Idealny opis produktu w sklepach online
Gdy już uda nam się wybrać towary pod naszą grupę docelową i podzielimy je na odpowiednie kategorie, to musimy się skupić na odpowiedniej prezentacji. O czym mowa? Oczywiście o rzeczowym i konkretnym opisie produktu, dzięki czemu klient będzie miał świadomość, co kupuje.
Ponadto istotne są odpowiednie fotografie produktowe. Pamiętajmy, że warto również opisać poszczególne kategorie, wtedy kupujący lepiej wiedzą, co się w nich znajduje. Dlatego niezwykle ważne jest odpowiednie dobranie, a następnie zaprezentowanie towaru, jaki potencjalny klient może nabyć za jego pośrednictwem.
Warto pamiętać, że od czasu uruchomienia sklepu internetowego to właśnie opis będzie głównym mechanizmem napędzającym sprzedaż. Dzięki takiemu rozwiązaniu decyzje zakupowe w trakcie odwiedzin będą zapadać o wiele szybciej, jak również spadnie odsetek osób, które na etapie finalizacji zamówienia decydują się na porzucenie koszyka.
Sklep internetowy – z czym wyjść do klientów?
Dla każdego biznesu najważniejszy jest interesujący pomysł, który należy skrupulatnie opracować w formie biznesplanu – najlepiej poprzedzonego analizą rynku, konkurencji oraz klientów. Dzięki temu właściciel zyska odpowiedź na pytanie, czy warto inwestować w działalność oraz jakim wyzwaniom musi sprostać, aby wybić się na tle rywalizujących podmiotów. Taka procedura udzieli odpowiedzi na jeszcze jedno istotne pytanie: jakich produktów najbardziej potrzebują współcześni klienci. To z kolei pozwoli określić, które z kategorii produktowych mogą okazać się kluczem do sukcesu w handlu internetowym.
Kategorie produktowe – które cieszą się największą popularnością wśród internautów?
Biorąc pod uwagę preferencje klientów dotyczące robienia zakupów internetowych, bardzo łatwo zauważyć, że w ostatnich latach największą popularnością cieszą się konkretne działy. Według raportu Gemius dla e-commerce w Polsce 2020 ponad połowa internautów (96 proc.) choć raz w ciągu roku decyduje się na zakup w sieci asortyment z obszaru odzież, obuwie, dodatki i akcesoria.
Równie popularnym asortymentem są kosmetyki (57 proc.) oraz produkty farmaceutyczne (47 proc.). Społeczeństwo przyciągają również sklepy sprzedające książki, płyty czy filmy (56 proc.). Niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się również te, które mają w swojej ofercie sprzęty RTV czy AGD (48 proc.) oraz telefony, komputery i akcesoria GSM (42 proc.).
Ponadto konsumenci cenią sobie, gdy w ramach prowadzonej działalności właściciel e-sklepu może zaoferować nie tylko produkty, ale i konkretną usługę – jak choćby sprzedaż biletów na koncerty, do kina czy na różnorodne wydarzenia (51 proc.).
Skąd brać asortyment do sklepu internetowego?
Nie da się ukryć, że sklep internetowy otwiera przed sprzedającym liczne możliwości, co do oferty, jaką może on przygotować dla swoich klientów. Po podjęciu decyzji na temat tego, co ostatecznie będzie wchodziło w skład produktowy, należy zastanowić się, skąd ostatecznie będzie pozyskiwany towar. W tym aspekcie właściciel może skorzystać z trzech opcji: sprzedaży własnych wyrobów, zaopatrywania sklepu w hurtowni, kupna towaru bezpośrednio od producenta.
Niezależnie od wyboru należy pamiętać, by finalna oferta zawsze była skrojona pod preferencje, jakie przejawia klient, nie tylko względem asortymentu. Dbamy o odpowiednie ceny produktów, ale także pamiętamy o:
- odpowiedniej obsłudze klienta,
- różnorodnych metodach płatności,
- kilku możliwościach dostawy,
- dobrej reklamie (w tym content marketing, e-mail marketing, social media).
Dlaczego wybór sprzedawanych towarów jest tak ważny?
Korzystna cena nie oznacza jednak, iż sklepy internetowe powinny przekładać ilość sprzedaży ponad jakość oferowanych produktów – w końcu każdy klient pragnie nabywać najlepsze towary. W dużej mierze przewagę nad konkurencją z branży może więc dać świadomość konsumenta co do tego, że wybrany przez niego sklep internetowy dysponuje wyłącznie towarem najwyższej jakości. Nieustannie funkcjonując wśród bliźniaczych e-biznesów, warto zadbać o to, aby taka “etykieta” była elementem dookreślającym ideę, jaką prezentuje sobą dany sklep internetowy. Wysoka jakość może stanowić znak rozpoznawczy dla Twojej marki, a ostatecznie przyczyniając się do jej sukcesu.
Opinie klientów mają znaczenie. Psychologiczne podstawy systemów ocen
Dlaczego odpowiedniej jakości towar ma znaczenie? Ponieważ klienci uwielbiają oceniać, to co kupili. Zatem, tak jak było wspomniane wcześniej, na początku skupiamy się na odpowiedniej prezentacji naszych produktów, następnie dopasowanej promocji, a gdy już dotrzemy do klientów, to muszą oni uzyskać towar najwyżej jakości. Gdyż po zakupie mają szansę na wyrażenie opinii, a gdy jest ona dobra, to pojawia się spora możliwość, że nasze produkty zainteresują inne osoby, które sprawdzają nasz sklep internetowy.
Sklep internetowy – pomysły
Handel elektroniczny rozwija się bardzo dynamicznie, co przyciąga sprzedawców, którzy w ten sposób pragną wkroczyć w świat biznesu. Niemniej jednak oprócz inwestowania w sprawdzony produkt, dużą popularnością cieszy się także stosowanie nietuzinkowych rozwiązań. Z roku na rok przybywa zatem działalności e-sklepów, które oferują ekologiczny asortyment, wysokiej jakości towary lokalne czy rękodzieła. Jeżeli więc pragniesz podzielić się ze światem swoim własnym pomysłem, nie bój się już teraz przejść do jego realizacji!