Zastanawiałeś się kiedyś, co sprawia, że tak chętnie korzystasz ze sklepów internetowych? Zakupy online mają niezliczoną liczbę zalet, które przyciągają coraz więcej zainteresowanych. Sklepy internetowe stawiają na rozwój, dzięki czemu artykuły, ceny i opinie na temat różnych produktów stają się coraz atrakcyjniejsze. Chcesz wiedzieć, dlaczego zakupy online stały się tak popularne? A może jesteś jedną z tych osób, które mają dość sceptyczne podejście do tego typu zakupów? W tym artykule poznasz najważniejsze korzyści, ale też wady i zalety e-usług. Zapraszamy do lektury!
Dlaczego robimy zakupy online?
W dobie pandemii odpowiedź na to pytanie wydaje się dość oczywista, głównie dlatego, że przez liczne ograniczenia większość sklepów musiała przenieść swoje produkty i usługi właśnie do Internetu. Klienci (nawet Ci bardziej sceptycznie nastawieni do zakupów online) musieli pogodzić się z faktem, że aby coś kupić, muszą przejść całą ścieżkę internetowej sprzedaży. Okazuje się, że pandemia bardzo sprzyja rynkowi e-commerce i przyciąga do zakupów online coraz więcej zainteresowanych klientów. Wielu z nich zdecydowało się również na sprzedaż w sieci. Aby tego dokonać nie wystarczy dobrze przygotowana oferta, ale także szybka wysyłka. Odbiorcom zależy na jak najszybszym otrzymaniu zamówienia bez żadnych uszkodzeń.
Nie ma się co oszukiwać – wszyscy kochamy kupować, a sklepy online dają nam do tego coraz większe możliwości. Zakupy przez Internet podarowały nam wiele perspektyw. Wygoda i oszczędność czasu to tylko podstawowe kryteria, które sprawiają, że tak chętnie wracamy do tej metody zakupu. W końcu nadeszły czasy, w których nie musisz już stać w długich kolejkach do kas – wystarczy jedno kliknięcie. Koniec z tłokiem i hałasem. Zakupy przez Internet dały nam długo wyczekiwany spokój, pozwalający zamówić praktycznie wszystko w domowym zaciszu. Firmy e-commerce rozwijają się w bardzo dynamicznym tempie, dając swoim klientom coraz więcej powodów do zrezygnowania z klasycznych sposobów zakupów. Gwarancja atrakcyjnej ceny, duża oszczędność czasu, energii czy też coraz wyższej jakości produkty – to wyraziste zalety, które sprawiają, że klienci po prostu kupują. Kluczem do sukcesu sklepów online jest także coraz większa świadomość społeczna. Znasz jakąś osobę, która nie dążyłaby do wygody i poprawienia komfortu swojego życia?
Zakupy drogą internetową pozwalają porównywać produkty za pomocą zróżnicowanych benchmarków, takich jak ceny, płatności związane z dostawą, dokładne parametry produktu, czas realizacji całego zakupu, gwarancje, czy serwis. Wybierając się do zwykłego sklepu, możesz mieć problem z uzyskaniem tak dokładnych informacji. Firmy e-commerce zapewniają Ci elastyczne i przede wszystkim proste formy płatności. Możesz szybko zdecydować, jakich metod użyjesz. Do wyboru jest wiele możliwości: systemy płatnicze, systemy ratalne, czy nawet systemy płatności odroczonych. Wszystko zależy jednak od sklepu i jego oferty. Plusem, który z pewnością przekonał wielu klientów do kupowania w sklepach online, jest to, że stali się niezależni od ograniczeń związanych z pandemią i reżimem sanitarnym. Wejście do wirtualnego sklepu jest proste i nie powoduje żadnego ryzyka zdrowotnego. Dyskrecja i anonimowość również otworzyły wiele dróg. Internet pozbawił nas ryzyka zawstydzenia i zażenowania, które w stacjonarnych sklepach związane były z zakupem poszczególnych produktów. Dla wielu klientów brak oceny, czy „zdemaskowania” są bardzo ważną kwestią.
Zalety sklepów internetowych
Sieć sklepów internetowych rozwija się w szalonym tempie. Tak naprawdę każdy dzień dostarcza właścicielom firm nowych informacji o klientach i ich potrzebach. Żyjemy w takich czasach, że nie można stanąć w miejscu. Sklepy internetowe wręcz biją się o uwagę i o to, aby ich klienci byli jak najbardziej zadowoleni. Wygoda i komfort to podstawowe parametry, jednak strony są udoskonalane w taki sposób, aby klient kupił i przede wszystkim wrócił. Z tego też względu dają nam całą masę korzyści i możliwości. Jakie są zalety w zakupach drogą internetową?
- Wygoda i komfort – może spotkała Cię kiedyś sytuacja, w której bardzo czegoś potrzebowałeś, a sklep, w którym to było, był zamknięty? Firmy internetowe pozwalają na zakupy o każdej porze dnia i nocy. Co więcej, możesz je wykonać bez wychodzenia z domu, z łóżka i ulubionej piżamy. Dodatkowo unikniesz tłumów, kolejek i zaoszczędzisz na tym sporo czasu.
- Atrakcyjne koszty i liczne promocje – internetowe ceny zazwyczaj są dużo niższe, ponieważ nie są zależne od pośredników, czy wynajmowanej powierzchni sklepowej. Produkty trafiają zazwyczaj do Twoich rąk bezpośrednio od producenta. Dodatkowym aspektem niższych cen jest cała masa zniżek i promocji. W wielu sklepach online możesz dostać zniżkę na pierwszy zakup, czy darmową dostawę po przekroczeniu konkretnej kwoty.
- Dokładne informacje o produkcie – bez trudu dostaniesz wszystkie najważniejsze parametry i szczegóły produktu, który Cię interesuje.
- Większy wybór produktów – możesz bez ograniczeń zamawiać towary na terenie całego kraju i nie tylko. Sklepy online zapewniają szeroki asortyment z całego świata, dlatego nie musisz się martwić, że czegoś nie znajdziesz.
- Dostawa pod same drzwi – to jedno z największych udogodnień sklepów internetowych. Twoje zamówienie jest bezpiecznie transportowane z rąk do rąk lub z wykorzystaniem Paczkomatów. To przede wszystkim oszczędność czasu i ogromny komfort.
- Opinie innych klientów – zanim coś kupisz możesz przejrzeć wszystkie opinie na temat konkretnego towaru – te pozytywne, jak i negatywne. Przed zakupem warto dowiedzieć się, co na temat danego produktu, czy producenta myślą inni. Z pewnością zmniejszy to ryzyko nietrafionego zakupu.
- Więcej informacji o producencie i samym sklepie.
- Przyjemność – osoby, które kupują w sklepach internetowych, czerpią z tego dużą przyjemność. Przeglądanie ofert i towarów nie zabiera zbyt dużo czasu ani pieniędzy, lecz zapewnia wiele radości.
Wady zakupów przez Internet, czyli co nas zniechęca?
Powody, dla których warto kupować w Internecie, już znamy. Jednak jako konsument branży e-commerce musisz wiedzieć, że ma ona swoją dobrą, jak i złą stronę. Z perspektywy klienta najważniejszym aspektem jest bezpieczeństwo, dlatego przed zakupami warto sprawdzić, czy producent wzbudza zaufanie. W końcu powierzasz mu swoje dane osobowe i pieniądze. W takiej sytuacji warto oprzeć się na opiniach innych użytkowników. Wadą, która może zniechęcić klienta przed zakupem, jest z pewnością niematerialność towaru, jak i jego sprzedawcy. Nawet najbardziej poglądowe zdjęcia, czy opisy nie zastąpią nam bezpośredniego kontaktu z towarem. Dla wielu osób problemem mogą okazać się również płatności bezgotówkowe. Wynika to głównie z braku zaufania do branży online i strachu przed wykorzystaniem danych płatniczych. Niewątpliwie dużym minusem zakupów online jest brak doświadczania rozrywki płynącej z chodzenia po sklepach np. w towarzystwie bliskich. Wymiana linków dla wielu osób nie jest tak ekscytująca, jak podążanie między sklepowymi półkami. Nabywanie dóbr często wiąże się z negatywnymi doświadczeniami, które mogą dotyczyć niewywiązania się z umowy, czy niezgodnością opisu z zakupionym produktem. To mogą być główne powody braku zaufania do kupowania przez Internet.
Na szczęście zakupy online dają więcej korzyści, a negatywne doświadczenia uczą nie tylko konsumentów, ale również producentów, aby nie popełniać tych samych błędów. Warto dokładnie zapoznać się z ofertą sklepów i zwiększać własną świadomość, jako czynnego użytkownika branży e-commerce. Ciesz się z zakupów i wykorzystuj udogodnienia, które oferują Ci firmy i usługi online!