Prowadzenie sklepu internetowego to wyzwanie dla każdego, kto rozpoczyna swoje działania w branży e-commerce i chce wyróżnić się na tle konkurencji. Zastanawiasz się, jak zyskać klientów w Internecie i zwiększyć sprzedaż produktów marki? Warto zadbać o odpowiednią jakość Twojej witryny, która pomoże podnieść ilość zamówień i dotrzeć do nowych klientów. Przedstawiamy kilka pomysłów na rozkręcenie działalności sklepu online według naszego punktu widzenia i zebranego doświadczenia!
Jak prowadzić sklep internetowy?
Główną zasadą sprzedaży internetowej jest uwzględnienie wszystkich potrzeb klienta. Konsument w sklepie online może pojawiać się z kilku powodów. Pierwszym z celów wizyty jest chęć zakupu konkretnego produktu, kolejno większej ilości asortymentu lub zapoznanie się z ofertą i porównanie cen wśród konkurencji. Niezwykle ważne jest zrobienie dobrego pierwszego wrażenia i zachęcenie do złożenia zamówienia. Strona internetowa powinna cechować się prostą formą i składać się z czytelnych elementów — głównego menu, podziału na kategorie oraz atrakcyjnych: opisów i zdjęć produktów. Warto pomyśleć o dobrej optymalizacji treści, by osiągnąć wysokie wyniki wyszukiwania. Istotne jest, by użytkownik od momentu wejścia na stronę został odpowiednio pokierowany przez wszystkie sekcje i wiedział, w jaki sposób może zrealizować transakcję. Dodatkowym atutem będzie zadowalająca szybkość ładowania się zawartości witryny i brak błędów. Jeśli już wiesz, jak wizualnie podejść do tematu, czas pomyśleć o tym, co ma decydujący wpływ na zainteresowanie odwiedzających i przykucie ich uwagi.
Kluczowe elementy na stronie sklepu internetowego
Jeśli właśnie rozpoczynasz swoją przygodę z e-commerce lub chcesz się dowiedzieć, jak ulepszyć witrynę Twojego sklepu online to dobrze trafiłeś — ten artykuł pomoże Ci wyróżnić się w sieci. Poznaj elementy strony www, które decydują o jakości marki i wzbudzają zaufanie klienta. Zaczynamy! Pierwszym ważnym aspektem, o którym trzeba pamiętać podczas kierowania sprzedażą, jest regularne wprowadzanie produktów do sklepu internetowego. Może się wydawać, że to nic odkrywczego, ale zaufaj nam — wielu sprzedawców nie posiada w sieci pełnej oferty swoich towarów, co przekłada się na mniejszy zysk. Ważne jest, by menu produktów było kompletne i umożliwiało klientom kompleksowe złożenie zamówienie. W przeciwnym razie produkty, których nie masz na swojej stronie, zostaną kupione u konkurencji, a Ty stracisz okazję do zarobku! Warto również zabiegać o zainteresowanie użytkownika, wdrażając korzystne rozwiązania marketingowe. Zanim jednak skupimy się na dodatkowym przyciągnięciu uwagi konsumenta, bardzo ważną kwestią jest zyskanie jego zaufania, czyli bezpieczeństwo w sklepie internetowym.
Twoja witryna powinna zawierać wszystkie informacje na temat firmy oraz moduł służący nawiązaniu kontaktu, co pomoże uwiarygodnić ją w oczach klientów i rozwiązać ich wątpliwości. Kolejny ważny element w sekcji bezpieczeństwa to płatności. Użytkownik, który chce dokonać transakcji na każdym etapie zamówienia, powinien być informowany o tym, jakie koszty niesie za sobą jego realizacja. Opisy produktów powinny zawierać rzetelne zdjęcia wystawianego towaru oraz jego cenę. Dodatkowo w widocznym miejscu na stronie sklepu online powinny znaleźć się: regulamin, koszty dostawy, możliwe metody płatności i uwagi dotyczące wysyłki, jak zwrot przez Internet lub jej przewidywany czas. Wiele sklepów na tle konkurencji wyróżnia się możliwością różnych sposobów dostawy, w tym realizacją zamówienia do Paczkomatu. To dodatkowy atut, szczególnie dla zapracowanych osób, które często przebywają poza domem, a preferują korzystanie z usług sklepów internetowych. Przewagę można również zyskać, oferując możliwość nabycia produktów ze strony bez rejestracji, czyli jako gość. Klient często nie chce zostawiać swoich danych podczas robienia zakupów w Internecie i zależy mu na czasie, a taka opcja zapewnia mu możliwość kupna i płatności niczym w sklepie stacjonarnym — bez konieczności podawania dodatkowych informacji o swojej osobie. Sklep internetowy może wzmocnić swoją pozycję w oczach klientów, przedstawiając autoryzowane opinie tych, którzy zdecydowali się dokonać zakupów. To świetna opcja na pozyskanie zaufania i zachęta do korzystania właśnie z Twojej strony!
Wyobraź sobie sytuację, w której użytkownik szybko wyszukał Twój sklep internetowy, oferta go zainteresowała i chce nabyć pochodzący z niej produkt, ale nie wie jak? Bardzo ważnym elementem sklepu jest widoczny przycisk umożliwiający zakup, czyli ten, który przenosi produkt do koszyka. Nie dość dobrze wyeksponowana sekcja „Dodaj produkt do koszyka” lub „Kup teraz” może być przyczyną niepowodzenia na ostatnim etapie realizacji całego procesu, w którym klient zrezygnuje z realizacji zamówienia i pozbawi Cię zarobku. Powinna znaleźć się także informacja o dostępności produktu oraz wybór cech, jak kolor lub rozmiar — jeśli istnieje taka potrzeba. Koszyk powinien być skonstruowany w prosty i intuicyjny sposób, tak by klienci mogli zobaczyć wszystkie produkty, które do niego zostały dodane i móc ewentualnie modyfikować swoje zamówienie, odejmując lub dodając kolejne sztuki, a także całkowicie rezygnując z wrzuconych w tę sekcję towarów. Kluczowym elementem dla zwiększenia wartości koszyka jest oferowanie możliwości kontynuowania zakupów lub odpowiednie pokierowanie do zrealizowania transakcji i dokonania płatności. Cała ścieżka sprzedaży powinna umożliwić sprawne poruszanie się po witrynie odwiedzającym sklep klientom. W swojej działalności należy pamiętać również o osobach, które korzystają z urządzeń mobilnych. To grono użytkowników jest coraz większe, więc by zwiększyć sprzedaż i zasięgi, sklep internetowy powinien być przystosowany dla użytkowników, kupujących za pośrednictwem smartfonów, tabletów i innych urządzeń przenośnych.
Działania marketingowe sklepów internetowych, czyli jak zachęcić klienta do zakupu?
Sklepy internetowe, które chcą wyróżnić się na rynku, mogą pozyskać zainteresowanie konsumentów, wdrażając na swojej internetowej witrynie funkcjonalne rozwiązania marketingowe. Często o złożeniu zamówienia decyduje możliwość skorzystania z ofert promocyjnych, które mogą zakładać obniżkę cen, darmową dostawę lub rabat na kolejne zamówienie. Ciekawą opcją jest prowadzenie przez sklep bloga lub newslettera, do którego mogą dołączyć zainteresowani ofertą użytkownicy. Takie działanie jest pomocne w polepszeniu relacji między marką a klientem, który jest na bieżąco z aktualną ofertą i często posiada kody promocyjne. Przedstawiliśmy kilka propozycji działań, które są widoczne z perspektywy gościa odwiedzającego sklep, ale nie musi on wiedzieć o wszystkich marketingowych działaniach Twojej firmy. Warto wyświetlać propozycję produktów, które są powiązane z wybranymi przez klienta towarami, ponieważ być może właśnie tego jeszcze szuka, a Ty podasz mu to na złotej tacy! W całym marketingu chodzi o to, by umieć odpowiedzieć na potrzeby konsumenta, zaopiekować się nim na każdym etapie sprzedaży i nawiązać pozytywną relację. Takie starania z całą pewnością przełożą się na to, że klient odwiedzi sklep ponownie, a Ty osiągniesz sukces!