Dynamicznie rosnąca popularność usług e-commerce wpływa bezpośrednio na rozwój branży kurierskiej. Charakterystyczne cechy usług kurierskich takie jak szybkość dostawy, terminowość oraz bezpieczeństwo przesyłki, sprawiły, że usługi te stały się niezwykle atrakcyjne nie tylko dla wielu firm produkcyjnych, handlowych i usługowych, ale również dla klientów indywidualnych. Proces, jaki przebywa paczka z punktu A do punktu B, jest niezwykle fascynujący i składa się z wielu faz. Sprawdź jakie kanały są wykorzystywane podczas procesu zakupów!
Kanał dystrybucji – definicja
Dystrybucja to faza służąca osiągnięciu ostatecznego sukcesu, którym będzie sprzedaż wyprodukowanych dóbr. Polega ona na przemieszczaniu produktów z miejsca ich wytworzenia do finalnego nabywcy. Decyzje w zakresie dystrybucji nie ograniczają się jednak tylko do organizacji transportu. Jest to jedynie część o wiele bardziej złożonego procesu obejmującego takie czynności, jak: pozyskiwanie i przekazywanie informacji o rynku, poszukiwanie i zgłaszanie ofert kupna-sprzedaży, zarządzanie wzajemnymi relacjami pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w dostarczanie produktu konsumentowi, nawiązywanie kontaktów handlowych oraz negocjowanie warunków umów, które stwarzają podstawy prawne do przepływu prawa własności do przemieszczanych towarów itd. Dystrybucja odbywająca się z wykorzystaniem określonej liczby pośredników handlowych tworzy kanał dystrybucji. Można więc zdefiniować pojęcie kanałów dystrybucji jako określoną liczbę wzajemnie powiązanych dystrybutorów, którzy umożliwiają i ułatwiają dotarcie produktu z miejsca wytworzenia do ostatecznego konsumenta.
Najbardziej znane kanały dystrybucji to tradycyjne sklepy stacjonarne oraz cieszące się ogromną popularnością sklepy internetowe. Firmy będące producentem lub dystrybutorem mogą sprzedawać produkty za pośrednictwem obu tych kanałów oraz mieć przy tym mniejszy, lub większy poziom integracji. Wydawać by się mogło, że najlepszym rozwiązaniem jest mieć ten sam asortyment w obu sklepach, ale niektóre firmy np. marki ubraniowe mają inne produkty na półkach w sklepach stacjonarnych, a inne w sklepach internetowych, przez co oferują możliwość składania zamówienia na rzeczy, których na próżno szukać w stacjonarnym punkcie sprzedaży. Jakie są główne korzyści z prowadzenia działalności w sieci? Jedną z ważniejszych zalet (szczególnie dla konsumentów) jest możliwość zaoferowania niższych cen, ze względu na brak konieczności ponoszenia kosztów utrzymania tradycyjnego sklepu stacjonarnego. Internet daje również możliwość dotarcia do bardzo szerokiej grupy potencjalnych klientów, poprzez liczne zabiegi marketingowe oraz właściwe pozycjonowanie się w wyszukiwarkach. Kolejną korzyścią jest to, że towar dostarczany jest na koszt klienta za pośrednictwem firmy kurierskiej, która podejmuje odpowiednie działania, aby zamówiony towar dotarł do nabywcy w jak najkrótszym czasie.
Wzrost zainteresowania zakupami on-line spowodował dynamiczny rozwój branży kurierskiej. Omawiając temat dystrybucji, nie sposób nie wspomnieć o roli kurierów w całym procesie zakupowym. Usługi kurierskie są niezwykle ważne, ponieważ działania, jakie podejmują kurierzy, sprawiają, że są oni bezpośrednim łącznikiem producenta z konsumentem. To oni dostarczają przesyłki zamówione przez nas w firmie posiadającej sklep internetowy. Dzięki ciągłemu rozwojowi wciąż skraca się czas realizacji zamówień. Niektóre firmy kurierskie odbierają paczki od klientów przez 5 dni w tygodniu, dzięki czemu działają sprawnie i dynamicznie co wpływa na czas dostawy — niekiedy przesyłki docierają do odbiorcy już następnego dnia. Choć mogłoby wydawać się, że praca kuriera jest prosta i nie wymaga specjalnych umiejętności, w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Praca kuriera jest niezwykle istotna i znacząca w kanale dystrybucji. Zamawianie i odbieranie paczek w sposób, jaki jest nam znany, nie byłby możliwy, gdyby nie kurierzy. To na ich barkach spoczywa odpowiedzialność terminowego i bezpiecznego dostarczenia zamówionych towarów. Oprócz sprawnego transportowania przesyłek od nadawcy do adresata kurier musi odpowiednio rozplanować cały proces przewozu, aby dostarczyć przesyłki możliwie szybko.

Pośrednicy w kanałach dystrybucji
Łańcuch pośredników stanowi dla wytwórcy szansę sprzedaży swoich produktów grupie potencjalnych klientów. Kanał dystrybucji klasyfikować można na różne sposoby, np. ze względu na liczbę uczestników biorących udział w procesie dostarczania produktu wyróżnia się kanał bezpośredni oraz pośredni. Kanał bezpośredni składa się z dwóch szczebli — producenta oraz ostatecznego nabywcy danego towaru. Natomiast dystrybucja pośrednia charakteryzuje się tym, że między producentem a ostatecznym nabywcą stoi jeden lub kilku pośredników, którzy mogą pełnić funkcję transakcyjną, logistyczną czy wspomagającą. Istotną korzyścią wynikającą z uczestnictwa pośredników w kanale dystrybucji jest ich umiejętność dostosowania asortymentu do potrzeb nabywców i oferowanie im produktów w optymalnych warunkach, w odpowiednim miejscu i czasie. Skracanie i wydłużanie długości kanałów dystrybucyjnych ma wiele zalet, nie jest też pozbawione wad. Ograniczenie ilości pośredników ma istotny wpływ na końcową cenę produktu oraz na czas jego podróży od producenta do ostatecznych klientów. Czego można oczekiwać podczas współpracy z pośrednikami? Co warto wiedzieć?
- Pośrednicy reprezentują pewien krąg odbiorców, z którymi się kontaktują, którym oferują łatwo dostępne miejsce zakupu, a tym samym efektywnie promują produkty na określonym obszarze lub dla określonych odbiorców.
- Zwiększone partie zakupu przez pośredników obniżają koszty transportu.
- Dzięki bezpośrednim kontaktom pośrednika z klientami mogą oni obserwować oraz analizować zmiany w ich zachowaniach. Takie informacje pozwalają zmniejszyć ryzyko dostawy na rynek produktów, na które sprzedaż i popyt maleje.
- Pośrednicy mogą wpływać na zmianę cen.