Mobilne odpowiedniki stron internetowych stały się już wymaganym przez klientów standardem. Aplikacja mobilna jest obecnie czymś tak powszechnym, jak obecność firmy w Internecie, czy posiadanie kanałów w social mediach. Korzystamy z nich w pracy, podczas porannego treningu, stojąc na przystanku w oczekiwaniu na autobus i nierzadko na kanapie przed telewizorem w jednej ręce dzierżąc pilot, a w drugiej telefon z dostępem do Internetu. Sposoby dotarcia z mobilną treścią do użytkowników to dziś jedno z większych wyzwań współczesnych projektantów.
Jakie cechy powinna posiadać aplikacja mobilna?
Wielokanałowość jest jedną z kluczowych cech nowoczesnego środowiska cyfrowego. Obecność na kanałach, które zapewniają kontakt z potencjalnymi klientami, stała się istotnym wyzwaniem biznesowym. Aplikacje uważane są za jedno z najpotężniejszych narzędzi docierania do użytkowników. Firmy szybko dostrzegły ogromny potencjał i wciąż prześcigają się w tworzeniu aplikacji, dodając do nich coraz bardziej zaawansowane funkcjonalności, czy nowoczesny design. Ilość aplikacji mobilnych jest tak ogromna, że przeciętny użytkownik ma wręcz nieograniczone możliwości wyboru i może być przy tym dość wybredny. Co decyduje o korzystaniu z aplikacji przez klienta? Czym powinna charakteryzować się aplikacja przyjazna użytkownikom? Jakie elementy musi zawierać?
Źle zaprojektowane aplikacje, szczególnie te mające realizować cele biznesowe, mogą szybko zrazić potencjalnego użytkownika. Obsługa aplikacji powinna być szybka i nie sprawiać problemów, tak aby każdy użytkownik, bez konieczności czytania instrukcji mógł z łatwością korzystać z usługi. Dostosowanie rozwiązań do potrzeb użytkownika jest kluczem do sukcesu podczas tworzenia aplikacji. W aplikacjach nastawionych na sprzedaż proces zakupowy powinien być jak najbardziej uproszczony do maksymalnie trzech kliknięć. Co więcej, treści i cała zawartość aplikacji powinny być przygotowane w atrakcyjny wizualnie sposób, a długość opisów i tekstów wewnętrznych nie powinna być zbyt długa. Projekt aplikacji przyjaznej użytkownikom zawiera nie tylko estetyczne grafiki, ale także skupia się na ich wielkości i właściwym rozmieszczeniu, aby były one dostosowane do wielkości palca, którym najczęściej obsługujemy urządzenia mobilne. Dobrze zaprojektowane aplikacje są niezawodne — nie ma się co oszukiwać, użytkownicy odkryją każde, nawet najmniejsze niedociągnięcie, które może ich trwale zniechęcić do korzystania z aplikacji. Kluczową cechą oprócz użyteczności i jakości oprogramowania zastosowanego w aplikacji powinny być wartości, jakie odnajdujemy podczas korzystania z usług danego systemu. Takie stwierdzenie sugeruje, że intuicyjność nie jest najważniejsza i może zawierać ono dużo prawdy. Znane są nam przecież największe i najbardziej popularne aplikacje społecznościowe, które odniosły ogromny sukces, a mimo tego mają w sobie wiele elementów, do których można się przyczepić. Jeśli użytkownicy danej aplikacji dostrzegają realne, ważne dla nich wartości, bez trudu poradzą sobie z nieco bardziej skomplikowanym interfejsem. Nawet najbardziej intuicyjna i łatwa w obsłudze aplikacja, która nie wnosi niczego cennego w życie użytkownika, nie osiągnie gigantycznego sukcesu. W końcu projektując aplikację mobilną, robimy to dla realnych użytkowników, osób, które chcą czerpać korzyści z procesu zakupowego czy innych możliwości oferowanych w aplikacji. Proces tworzenia musi więc rozwiązywać problemy i odpowiadać na potrzeby potencjalnych klientów.
To, co widzimy na ekranie naszych urządzeń mobilnych, rejestrowane jest przez nasz mózg często podświadomie. Doznanie, jakie towarzyszy korzystaniu z aplikacji — mikrointerakcje, logika rozmieszczenia elementów, ich kolorystyka, dobór dźwięków, czy integracje pomiędzy ekranami, to rzeczy, które w istotny sposób przyczyniają się do przyjemności korzystania z systemu. Dobrą aplikację charakteryzuje również mechanizm budowania zaangażowania, który sprawia, że użytkownik będzie wracał do aplikacji i systematycznie z niej korzystał. Wszystkie wymienione wyżej działania i maksymalne wykorzystanie potencjału systemu, umożliwiają stworzenie wartościowej przestrzeni. Jako przykład może posłużyć aplikacja InPost Mobile, służąca do zarządzania przesyłkami oraz InPost Fresh, za pomocą której można zamawiać produkty spożywcze. Obie te aplikacje są proste, przejrzyste i funkcjonalne.
Aplikacje mobilne — tworzenie relacji
Cyfrowy świat pełen jest aplikacji, o których nikt nigdy się nie dowie. Musimy więc pamiętać, że rynek jest coraz bardziej konkurencyjny, a aplikacje niewpisujące się w obecne trendy nie mają szansy przebicia się. Bez odpowiedniej komunikacji i skutecznej promocji, nie można dziś myśleć o sukcesie aplikacji. Samo posiadanie jej będzie cieszyć nie tylko klienta. Tworząc aplikację, która odniesie sukces na rynku, można liczyć na wzrost prestiżu firmy, do której należy. Pozytywne komentarze, przychylne wpisy blogerów, czy nagrody w dziedzinie aplikacji mobilnych dadzą pozytywny rozgłos o biznesie, jednocześnie budując jego prestiż. Oznacza to, że tworzenie relacji poprzez aplikację może okazać się bardzo przydatne nie tylko z punktu widzenia użytkownika instalującego ją na swoje urządzenia. Idealna sytuacja jest wtedy, gdy konsumenci są zadowoleni z działania usługi. Za najwyższą jakość, sprawną obsługę i relację płacą bardzo różnie — standardowo pieniędzmi, ale też poświęconym czasem, swoim zaangażowaniem i aktywnością.
Biznesplan aplikacji mobilnej
Aplikacje służą nawiązywaniu relacji marki z klientami bez względu na to, gdzie na świecie się znajdują. Klient nie musi pamiętać adresu internetowego, czy odwoływać się do wyszukiwarki, ponieważ aplikacja jest już zainstalowana na urządzenia, z których korzysta. W zależności od funkcjonalności może robić to nawet bez dostępu do Internetu. Choć jako konsumenci chętnie korzystamy z urządzeń mobilnych, często nie zdajemy sobie sprawy, jak zaciekła walka toczy się na rynku o naszą uwagę. Cyfrowy świat jest mocno rozbudowany i przebić się nowym aplikacjom jest niezwykle ciężko. Rosnące koszty aplikacji mobilnej i pozyskania lojalnego użytkownika nie ułatwia tego zadania. Projektanci mobilnych usług starają się dotrzeć do swoich klientów na coraz więcej nowych sposobów, co okazuje się nie lada wyzwaniem. Znajomość zasad tworzenia systemów przyjaznych użytkownikom i potrzeb grupy docelowej, do której zamierza się dotrzeć, niestety nie wystarczy. Przed wdrożeniem wizji w życie ważne jest, aby mieć przygotowany biznesplan. Dlaczego jest to ważne? Otóż sam pomysł, bez konkretnego planu na jego realizację nie przyniesie oczekiwanego zysku. Przyszłościowa koncepcja rozwoju firmy odnosi się do krótko i długoterminowych celów danego przedsięwzięcia i zawiera ich szczegółowy opis. Profesjonalnie przygotowany dokument powinien zawierać zestaw standardowych składników takich jak prezentacje pomysłu na biznes, analizę rynku, strategię i wdrożenie, plany finansowe, ocenę źródeł ryzyka oraz alternatywne scenariusze działania.