Liczba posiadaczy smartfonów rośnie w bardzo dynamicznym tempie, a razem z nimi oczekiwania użytkowników. Wiele firm wychodzi im naprzeciw, usiłując dostosować się do panujących trendów technologicznych. Tworzą też nowe rozwiązania, które zapewnią im ruch, rozwój biznesu i przede wszystkim sprzedaż. Firmy nurtuje jednak pytanie, czy lepiej zainwestować w stronę internetową, aplikację mobilną, a może w oba rozwiązania? Jakie są między nimi różnice? Poznaj zalety i wady aplikacji mobilnych oraz stron internetowych i przekonaj się, która opcja będzie bardziej dopasowana do potrzeb Twojego biznesu!
Aplikacje a strony internetowe
Ruch z aplikacji mobilnych wzrasta z dnia na dzień i już praktycznie nikt nie ma do tego żadnych wątpliwości, głównie z uwagi na aktywny rozwój technologii i najnowsze aktualizacje algorytmów. Są to najważniejsze powody, dla których właściciele stron internetowych powinni dokładnie przemyśleć formy wyświetlania użytkownikom swoich usług. Aby móc zdecydować się na jedną z nich, warto zapoznać się z najważniejszymi cechami i możliwościami stron internetowych oraz aplikacji mobilnych. Pozwoli to ocenić, która z nich będzie dla Ciebie najbardziej opłacalna i zapewni Ci największy ruch.
Zacznijmy od tzw. responsywnej strony internetowej, która posiada najwięcej możliwości dostosowania ekranu, jego wielkości i rozłożenia elementów z praktycznie każdej rozdzielczości, niezależnie od rodzaju wyświetlacza. Oznacza to, że tego typu strony internetowe mogą być wyświetlane z poziomu komputera stacjonarnego, na ekranie laptopa, tabletu oraz telefonu komórkowego. Jeśli naszym celem jest przekazanie użytkownikowi różnych informacji, aktualności czy oferty sklepu internetowego w całości, wystarczy nam do tego zwykła strona internetowa. W przypadku aplikacji mobilnych pierwszym i najważniejszym pytaniem, które należy sobie zadać, jest: czy dla mojej usługi aplikacja mobilna jest konieczna oraz, czy mnie na nią stać? Stworzenie aplikacji mobilnej jest wielką inwestycją, która najczęściej jest rozwijana z powodu różnych problemów użytkowników na stronach np. sklepów internetowych. Proste i przede wszystkim szybkie działanie aplikacji mobilnej pozwala rozwiązać większość z nich. Niestety z powodu bardzo wysokich kosztów, z którymi się wiąże, może okazać się nieosiągalna dla większości biznesów. Dlatego, zanim zdecydujesz się na inwestycję w aplikację na telefon, może zastanów się nad stworzeniem mobilnej strony internetowej, która zapewni Ci podobne rozwiązania i atrakcyjny ruch. Czym właściwie taka mobilna witryna różni się od klasycznej strony www?
Aplikacje webowe stawiają na interakcje, czyli większe możliwości wprowadzenia przez użytkownika poszczególnych danych. Zebrane informacje o odbiorcy są przetwarzane i pozwalają tworzyć nowe wartości, których klasyczne witryny nie były w stanie nam zapewnić. Przyglądając się adresowi URL strony z poziomu smartfona, z pewnością zauważysz, że przed nazwą domeny strony www znajduje się litera „m” lub słowo „mobile”. Strony tego typu są podpinane pod subdomenę i przechowuje się je w oddzielnych katalogach witryny internetowej. Od aplikacji mobilnych różnią się przede wszystkim tym, że idealnie wpasowują się w niewielkie ekrany smartfonów. Odwiedzanie witryny internetowej z poziomu smartfona staje się bardzo atrakcyjne dla użytkowników. Aby mobilna strona internetowa spełniała swoje najważniejsze funkcje, powinna być dobrze zaprojektowana. Podczas projektowania należy zwrócić szczególną uwagę na wymiary ekranów, na których może być wyświetlana oraz prędkość połączenia internetowego. Co więcej, projektowanie tego typu witryny skupia się na wygodnej obsłudze przez dotyk, dlatego też wymusza dostosowanie wielkości przycisków do palców użytkownika. Klasyczne aplikacje mobilne cechują się jednak bardziej zaawansowaną funkcjonalnością i posiadają o wiele więcej elementów, które ułatwiają użytkownikom intuicyjną nawigację. To dlatego użytkownicy coraz chętniej przykładowo wysyłają paczki za pomocą aplikacji mobilnej. Wiesz już, czym różni się aplikacja mobilna od strony internetowej, jednak teraz warto zastanowić się, jakie korzyści może zaoferować Ci każda z wymienionych. Poznaj najważniejsze plusy i minusy, które posiada witryna internetowa oraz aplikacja mobilna strony internetowej.
Wady i zalety aplikacji mobilnych i stron internetowych
Strona internetowa jest najstarszym z możliwych na rynku rozwiązań, jednak w odróżnieniu od aplikacji mobilnej, wiąże się z bardzo niskim kosztem jej stworzenia i dalszego utrzymania. Bardzo atrakcyjna jest możliwość ręcznej modyfikacji treści na stronie oraz własnoręcznej zmiany całego wyglądu z wykorzystaniem funkcji CMS. Podstawową wadą jest ograniczona optymalizacja dla urządzeń mobilnych oraz konieczność obsługi w przeglądarce internetowej. Co ważne, budowanie stron na szablonach, które oferują nam specjalistyczne serwisy, znacznie ogranicza kreatywność rozwiązań naszej strony i wyróżnienie jej spośród konkurencji.
Czym byłyby nasze smartfony bez aplikacji mobilnych? Trudno to sobie wyobrazić, głównie dlatego, że większość serwisów społecznościowych i sklepów internetowych korzysta właśnie z tej formy, aby dać użytkownikom urządzeń mobilnym pełen dostęp do swoich usług. Każda aplikacja na telefon tworzona jest z myślą o użytkowniku i spełnieniu jego wszelkich oczekiwań. Aplikacje mobilne to przede wszystkim szybkość działania. Wynika ona z tego, że każda aplikacja jest pisana pod konkretną platformę, na której ma działać. Zapewnia to nie tylko szybkość pracy, ale również responsywność. Do plusów aplikacji mobilnej na urządzeniach, należy zaliczyć również doskonałe parametry użytkowe oraz pełną interaktywność. Niestety nie ma rzeczy idealnych… nawet dobrze zaprojektowana i dopasowana do odbiorcy aplikacja ma swoje wady. Najważniejszą z nich i wręcz niemożliwą do przeskoczenia jest konieczność instalacji bezpośrednio na urządzeniu. Kolejnym minusem jest duży koszt jej stworzenia. To, co równie istotne to fakt, że jeśli myślisz o złożonej aplikacji mobilnej, musisz liczyć się z koniecznością dostosowania dwóch osobnych aplikacji na system Android i iOS dla zapewnienia pełnej sprawności i funkcji.
Dlaczego aplikacje mają aż taką przewagę?
Budując platformę dla usług swojego biznesu, powinieneś przede wszystkim skupić się na spełnieniu wszystkich oczekiwań, które mogą mieć użytkownicy zainteresowani Twoją ofertą. Stworzenie strony internetowej, dostępnej z poziomu każdej przeglądarki zawsze będzie dobrym pomysłem, jednak zaprojektowanie aplikacji mobilnej może okazać się strzałem w dziesiątkę. Musisz wiedzieć, że aplikacje mają ogromny potencjał, głównie z uwagi na atrakcyjne prognozy analityków. W ciągu kilku lat sprzedaż detaliczna z poziomu urządzeń mobilnych wzrosła o około 25%! Warto postawić na rozwiązania „mobile friendly”, z uwagi na to, że za kilka/ kilkanaście lat użytkownik prawdopodobnie odejdzie od komputera, na rzecz ekranu smartfona. Zanim jednak zdecydujesz się na zaprojektowanie i stworzenie aplikacji na urządzenia mobilne, powinieneś dokładnie przeanalizować korzyści, jakie jest w stanie Ci zapewnić. Zastanów się również nad innymi formami wystawiania swoich usług, aby jak najlepiej dopasować się w trendy, problemy i upodobania swojego odbiorcy. Stwórz funkcjonalne i interaktywne rozwiązanie dla swojego biznesu!