W sieci znaleźć można liczne badania dotyczące preferencji zakupowych konsumentów na całym świecie. Niestety szybko stają się one nieaktualne, ponieważ to, kiedy zamawiamy najwięcej przez Internet, zmienia się w zależności od wielu czynników. Oczywiście pewne tendencje są stałe i powtarzają się w wielu opracowaniach. Najwięcej kupujemy w okresie świątecznym – Boże Narodzenie jest najgorętszym czasem w branży e-commerce, ponieważ zainteresowanie zakupami znacząco wzrasta. Zauważalne wzrosty monitorują sklepy również po wypłatach wpływających na konta konsumentów. Bardziej szczegółowe badania są w stanie określać konkretne dni i godziny, w których użytkownicy wykazują największą aktywność.
Kiedy i dlaczego kupujemy w sieci?
Zakupy przez Internet nie są już dziś niczym zaskakującym. Stały się niemalże codziennością dla większości społeczeństwa i stanowią doskonałą alternatywę dla zakupów w sklepach stacjonarnych. Powodów, dla których decydujemy się na taką właśnie formę, jest co najmniej kilka.
- Wygoda i komfort – są głównymi korzyściami, dla których tak chętnie korzystamy ze sklepów internetowych. Obecnie jesteśmy w stanie kupić potrzebne produkty bez konieczności opuszczania domu. Możemy więc wygodnie leżeć na kanapie, oglądając ulubiony serial i jednocześnie robić zakupy spożywcze na cały tydzień, czy zamawiać inne potrzebne artykuły. Co więcej, nie jesteśmy ograniczeni czasowo, ponieważ internetowe punkty sprzedaży dają możliwość składania zamówień bez względu na dzień tygodnia czy godzinę.
- Oszczędność czasu – jest równie kluczowa dla internautów korzystających z zakupów online. Nie musimy martwić się o dojazd do galerii handlowych czy sklepów oddalonych o kilka lub kilkanaście kilometrów od naszego domu. Nie tracimy czasu w poszukiwaniu miejsca parkingowego najbliżej wejścia, nie musimy stać w kolejkach do kas, czy przebywać w zatłoczonych przestrzeniach, podczas gdy sklepy osiągają szczyty zakupowe. Sklepy internetowe nie wymagają od nas gospodarowania czasu w napiętym grafiku tygodnia. Ponoć szczęśliwi czasu nie liczą, ale czy warto go marnować?
- Oszczędność pieniędzy – bez wątpienia jest czynnikiem, który znacząco wpływa na decyzje konsumentów. Ceny poszczególnych produktów i usług są ściśle skorelowane z przychodami i kosztami prowadzenia działalności gospodarczej. Dlatego też sklepy stacjonarne nierzadko ponoszą większe koszty niż te internetowe. Taki model biznesowy wpływa oczywiście na finalną cenę produktu, który kupujemy, przez co w Internecie tą samą rzecz jesteśmy w stanie kupić znacznie taniej. W kwestii oszczędzania istotne są również rabaty i promocje, które częściej spotkać można w Internecie niż w sklepie stacjonarnym. Bądźmy szczerzy – kto z nas nie lubi kodów rabatowych?
- Opinie innych użytkowników – nie tylko budują wiarygodność marki, ale także ułatwiają decyzje zakupowe. Skracają proces poszukiwań, bo przecież zadowoleni konsumenci chętnie dzielą się pozytywną opinią i na odwrót. Rozważając zakup danej rzeczy, negatywne recenzje osób, które nie były zadowolone, mogą pomóc w uniknięciu zakupu produktu niespełniającego naszych oczekiwań. Opinie realnych użytkowników niejednokrotnie zawierają emocje trudne do odnalezienia w działaniach marketingowych marek – często próbujących na siłę zachwycić.
- Szybka i bezpieczna dostawa – często staje się kluczowym elementem decydującym o zakupach w sklepach internetowych. Nie musimy martwić się o dźwiganie siatek, na które często brakuje nam rąk. Kupując wiele produktów, otrzymujemy zapakowany towar prosto pod drzwi. Popularnym rozwiązaniem jest również korzystanie z Paczkomatu lub punktu odbioru. Płatności za dostawę są zazwyczaj wliczone w cenę transakcji, a od czasu do czasu możemy natrafić nawet na promocję w postaci darmowej dostawy. Szybkość, bezpieczeństwo i oszczędność w jednym! Do Paczkomatów można nie tylko zamawiać, ale również nadawać przedmioty za ich pomocą. Szybka wysyłka to coś, na czym zależy klientom najbardziej.
Jak robić bezpieczne zakupy w Internecie?
Zamawianie przez Internet jest niezwykle łatwe i wygodne. Nie jest niestety pozbawione niebezpieczeństw i oszustów czyhający na szybki zarobek nieświadomych internautów. Bezpieczne zakupy online powinny zaczynać się od weryfikacji strony w sieci, w której planujemy dokonać zakupów. Dokładne zapoznanie się z regulaminem wybranego sklepu, a w szczególności z informacjami o reklamacji, terminie i kosztach dostawy, kraju wysyłki czy polityce prywatności umożliwią weryfikację prawdziwości strony. Równie ważne jest korzystanie z bezpiecznych płatności, czyli takich, które znamy i którym ufamy. Zanim kupisz, sprawdź wiarygodność sprzedawcy i opinie innych kupujących. Przed finalizacją zakupu i dokonaniem płatności, zwróć również uwagę na certyfikaty, potwierdzające wysoki standard usług.
Choć ilość rzeczy, które musisz zweryfikować przed dokonaniem zakupu, może nieco przytłaczać, nie rezygnuj z zakupów online. Konsumenci korzystający ze sprawdzonych stron internetowych czerpią z zamówień online ogromne korzyści.
Co warto kupować w sklepach internetowych?
E-commerce jest dynamicznie rozwijającym się obszarem, budzącym zainteresowanie szerokiej grupy firm i osób fizycznych. Wiele znanych marek przenosi się do Internetu, oferując swoje produkty i usługi, dzięki czemu branża e-commerce rośnie w siłę, w zawrotnym tempie. Ilość transakcji sugeruje, że zakupy w sieci osiągną spektakularne wzrosty. Różnorodność oferowanego asortymentu sprawia, że online znaleźć można produkty, których na próżno szukać w dużych marketach. Z drugiej strony rosną również oczekiwania kupujących w sieci, którzy chcą realizować zakupy taniej, szybciej i wygodniej. Z tych powodów pojawiają się nowe, innowacyjne rozwiązania sprzedaży internetowej. Upraszczają one proces transakcji, czy znalezienia odpowiedniego produktu oraz pozwalają dostarczyć zakupy szybciej.
Pojawia się zatem pytanie, co warto kupować w sklepach internetowych i na czym możemy zaoszczędzić najwięcej? Obecnie w sklepach internetowych możemy znaleźć praktycznie wszystko. Wzrost zaufania do przeprowadzania transakcji online sprzyja nie tylko dużym, rozpoznawalnym markom, ale także mniejszym firmom i przedsiębiorcom. Dzięki temu mamy dostęp do artykułów rzadkich oraz trudnodostępnych przeznaczonych dla ściśle określonej grupy docelowej.
Specyfika działalności internetowej pozwala sklepom zaoferować markowe produkty w cenie znacznie niższej niż ta proponowana stacjonarnie. W wielu rankingach wysokie miejsca zajmują różnego rodzaju elektronika i sprzęt AGD. Oszczędzać można jednak na wszystkim, korzystając z licznych promocji oferowanych w sieci.