Z e-commerce korzysta coraz więcej użytkowników Internetu, a dokonywanie zakupów online stało się bardzo popularnym i wygodnym działaniem. Z pewnością niejednokrotnie zamawialiście coś ze sklepu internetowego, ale czy zastanawialiście się kiedykolwiek, jaki wpływ na środowisko ma e-handel? Wiele firm słynie z wykorzystania ekologicznych rozwiązań — od procesu produkcji po opakowania, a nawet transport. Grupa Integer jest tego przykładem – nie tylko stawia na Paczkomaty, ale również inne działania korzystne dla środowiska. Sprawdzamy, jakie przykłady działań chroniących planetę można znaleźć na polskim rynku!
Produkcja przyjazna środowisku
Już na etapie powstawania produktu warto być eko — co to znaczy? Konsumenci przykładają coraz większą uwagę do tego, w jakich warunkach powstaje wyrób, który kolejno trafi do sklepu online. Wiadomo, że wielu właścicieli sklepów nie ma bezpośredniego wpływu na sam proces. Przed rozpoczęciem współpracy z danym wytwórcą, warto dowiedzieć się więcej na temat utylizacji odpadów oraz skutków ubocznych jego działań dla środowiska. Jakie ekologiczne rozwiązania można zastosować w pierwszym etapie? Dobrze w miarę możliwości przeznaczać powstałe odpadki do recyklingu, korzystać z oszczędnych źródeł oświetlenia lub energii odnawialnej, a także ograniczyć energochłonne maszyny na rzecz zoptymalizowanej produkcji. Warto również zrezygnować z zabezpieczania wyrobów przy użyciu folii bąbelkowej i korzystać z ekologicznych zamienników plastiku. E-commerce ma duży potencjał, jeśli chodzi o rozsławienie działań dla ochrony środowiska i dobrze jest móc w swojej kampanii e-sklepów pochwalić się czynnościami dla dobra planety.
Ekologiczne pakowanie paczek
W poszukiwaniu eko zastosowań branży e-commerce najwięcej ciekawych rozwiązań udało nam się znaleźć już na etapie gotowych produktów, które wpadły w oczy konsumentów i zostały zakupione. Jak odbywa się pakowanie paczek w sklepie internetowym od ekologicznej strony? Wyjaśniamy. Niektóre firmy korzystają wyłącznie z opakowań kartonowych, które uznawane są za ekologiczne opakowania. Jest to produkt pochodzący z recyklingu, który poddawany jest samoistnie procesowi biodegradacji i stanowi przykład odpowiedzialnej gospodarki odpadami. Podobnie sprawdzają się koperty służące do pakowania drobnych przedmiotów. To kolejny ważny ekologiczny aspekt. Sklepy stają się bardziej przyjazne dla środowiska, jeśli maksymalnie wykorzystują całą przestrzeń opakowań. Dopasowanie rozmiaru produktów do paczki ma wiele wspólnego dla dobra ekologii i konsumentów, którzy cenią komfortowe rozwiązania. Jeśli produkty nie są duże, bez sensu jest korzystać z dużych opakowań i dostarczać w nich pustą przestrzeń. Sklep powinien zadbać o różne materiały do pakowania paczek, które pozwolą ograniczyć ich zużycie, dopasować do objętości i zadbać o środowisko.
Czy podobnie jak innych klientów, zastanawia Cię, w co zapakować przesyłkę przeznaczoną do zwrotu w e-sklepie? Eko opcją jest skorzystanie z materiałów, które już zostały użyte do transportu, czyli tak zwanych opakowań wielokrotnego użytku. E-commerce rozwija się na rynku, a marki starają się odpowiadać na wszystkie potrzeby klientów, również te związane z chęcią ekologicznego zakupu i pakowania produktów zgodnie z zasadą powtórnego wykorzystania. Trend stanowi również zabezpieczanie produktów cennych lub delikatnych w opakowania z plastiku. Często jest to opakowanie kartonowe, wypełnione zamiennikiem folii bąbelkowej, czyli rozpuszczalną w wodzie pianką zero waste. Efekt jest zachowany, produkty zabezpieczone, a ekologiczne działanie zostało podjęte. Równie dobrze sprawdza się szary papier lub wełna drzewna. W dalszym etapie pozostaje już tylko przygotować paczkę do wysyłki i nadać ją do klienta.
Na etapie kompletowania zamówienia w sklepie online, ciekawą opcją jest wysyłanie paragonu za pośrednictwem poczty elektronicznej. Takie działanie ma na celu oszczędzenie papieru i drzew, z których jest produkowany. Środowisko zostaje nienaruszone, a wszystkie formalności odnajdziecie na skrzynce mailowej. Czy to nie piękna forma eko marketingu w Internecie? Zdecydowanie.
Ekologiczne rozwiązania w transporcie
Ekologia w e-commerce pojawia się również na etapie dostarczenia wysyłek do klientów. Obecnie wiele marek ma w swojej ofercie możliwość przekazu przesyłek do Paczkomatów. Pozwala to na przewóz większej ilości zamówionych towarów za jednym razem, dzięki czemu oszczędza się paliwo i tym samym redukowana jest emisja szkodzącego środowisku CO2. To nie jedyny ekologiczny aspekt wybierania takiej opcji dostawy. Klienci mogą odebrać paczkę, podczas wykonywania codziennych czynności, jak robienie zakupów lub powrót z pracy, ponieważ punkty z Paczkomatami usytuowane są w pobliżu często odwiedzanych miejsc. Są to supermarkety czy centra handlowe. Dzięki wdrożeniu takiego rozwiązania na rynek można zaoszczędzić wiele czasu. Klienci nie muszą pokonywać dużych odległości samochodem, a kurierzy nie wykonują dodatkowych kilometrów, rozwożąc przesyłkę w inne, docelowe lokalizacje.
Możliwość zostawienia przesyłek w miejscu do tego wyznaczonym ogranicza wydzielanie dwutlenku węgla, zużycie benzyny oraz obniża częstotliwość hałasu drogowego, który wynika z obecności wielu samochodów kurierskich dostarczających paczki pod wskazane adresy. Polska branża usług dostawczych również staje się coraz bardziej ekologiczna pod względem ograniczenia emisji spalin. We flocie pojazdów pojawia się więcej samochodów elektrycznych, które są przyjazne dla środowiska i wzbogacają eko wizerunek marki. Jeśli chodzi o zwracanie uwagi na wdrażanie ekologicznych rozwiązań w e-commerce i wybieranie produktów zero waste, poziom świadomości społecznej jest coraz wyższy. Choć nie wszystkie produkty na rynku tworzone są zgodnie z myślą ekologicznego rozwoju, warto swoją uwagę kierować właśnie na te, które nie wywierają negatywnego wpływu na środowisko i naszą planetę. Dokonujmy mądrych wyborów i bądźmy świadomymi konsumentami!