Współczesna gospodarka podlega bardzo wielu zmianom, które sprawiają, że staje się ona nastawiona na rynki zagraniczne oraz wyczulona na potrzeby klientów. Popyt na nowe usługi przyczynia się zaś do stałego poszerzania oferty usługowej przez różnorodne firmy. Jednak wdrażanie innowacyjnych rozwiązań wymaga kompleksowej obsługi czynności z zakresu logistyki. Z tego też względu coraz więcej przedsiębiorców decyduje się skorzystać z pomocy operatorów logistycznych. Czym są i jaką pełnią funkcję we współczesnym biznesie? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule!
Logistyka w firmie
Logistyka to jeden z głównych elementów funkcjonowania praktycznie każdej firmy. Procesy wchodzące w jej skład obejmują planowanie, realizację oraz kontrolę przepływu surowców, zasobów i informacji, co finalnie ma doprowadzić do zaspokojenia potrzeb ostatecznego klienta. Ze względu na złożoność całego systemu, przedsiębiorcy chętnie powierzają to zadanie wyspecjalizowanym podmiotom, określanym mianem operatorów logistycznych. Jak można ich zdefiniować?
Kim jest operator logistyczny?
Operator logistyczny to firma zewnętrzna działająca w łańcuchu dostaw, która świadczy szeroki zakres usług logistycznych na rzecz swoich klientów. Zajmuje ona miejsce między dostawcą produktów (zwanym także zleceniodawcą) a klientem końcowym (czyli ostatecznym nabywcą usługi). Dostawca usług logistycznych oferuje swoje świadczenia w formie rozbudowanych pakietów, skupiając się wokół obsługi klienta, jak również świadczeń związanych z magazynowaniem, dystrybucją czy usługami transportowymi. Dodatkowo operatorzy logistyczni mogą także zajmować się usługami informacyjnymi czy finansowymi. Głównym celem wdrażanych czynności staje się zmniejszenie kosztów ponoszonych przez klienta, poprzez wsparcie zarządzania i organizacji przepływu ładunków oraz procesów logistycznych w firmie.
Zakres działań operatora logistycznego
W zależności od potrzeb danego klienta usługi logistyczne, jakie może zaproponować zewnętrzny operator, mogą się od siebie różnić. Zazwyczaj jednak podstawowe działania skupiają się na:
- dbaniu o prawidłowy przepływ informacji,
- kompleksowej obsłudze klienta,
- stałej analizie i prognozowaniu popytu,
- przeprowadzaniu kontroli poziomu zapasów,
- realizacji całego procesu zamówień,
- koordynowaniu procesów zaopatrzeniowych,
- gospodarowaniu odpadami przedsiębiorstwa,
- magazynowaniu, składowaniu i pakowaniu towarów,
- obsłudze zwrotów,
- czynnościach związanych z transportem.
Jakie rodzaje operatorów logistycznych wyróżniamy?
Sposób działania każdego operatora logistycznego jest ściśle uzależniony od jego wielkości oraz przeznaczenia. Obecnie wyróżniamy 5 podstawowych typów operatorów:
Operatorzy 1PL (ang. In-House Logistics)
1PL to podstawowa forma organizacji logistyki własnej, nieuwzględniająca outsourcingu usług firmie zewnętrznej. Oznacza to, że realizacja procesów logistycznych czy transportowych odbywa się w indywidualnym zakresie, z wykorzystaniem własnych zasobów (np. magazyny, środki transportu, zatrudnianie własnych kierowców czy potrzebny sprzęt). Rozwiązanie to zapewnia pełną kontrolę nad każdym procesem, nie zawsze jednak idąc w parze z efektywnością.
Operatorzy 2PL (ang. Second Party Logistics)
2PL to operatorzy, którzy świadczą usługi logistyczne wewnątrz firmy, jednocześnie łącząc ją z innymi ogniwami łańcucha dostaw. Zajmują się oni zarządzaniem tradycyjnymi funkcjami logistycznymi, uwzględniając usługi transportowe oraz magazynowe. W dalszym jednak ciągu organizacja floty czy zarządzanie przepływem materiałów spoczywa na barkach zleceniodawcy. Świadczenia te najczęściej są wykonywane przez zewnętrznych dostawców (np. firmy przewozowe czy magazynowe).
Operatorzy 3PL (ang. 3rd Party Logistics)
3PL to operatorzy logistyczni, których usługi zapewniają kompleksowe zarządzanie i organizację w zakresie transportu oraz magazynowania. Co więcej, mogą zajmować się także składowaniem, spedycją, a nawet kompletacją zamówień. Ze względu na konieczność dostosowania usług do konkretnych potrzeb zleceniodawcy, korzystanie z usług operatorów logistycznych 3PL zazwyczaj wiąże się z koniecznością zawarcia umowy długoterminowej.
Operatorzy 4PL (ang. 4rd Party Logistics)
Zakres usług dostarczanych przez operatorów 4PL jest bardziej zintegrowany. Proponowane świadczenia dotyczą zarządzania rozbudowanymi sieciami logistycznymi, czyli optymalizacją łańcucha dostaw. 4PL oferują klientom profesjonalne doradztwo z zakresu planowania, koordynacji i kontroli dostaw. Ich działanie opiera się na ścisłej współpracy z operatorami 3PL, odpowiedzialnymi za zarządzanie zasobami.
Operatorzy 5PL (ang. 5th Party Logistics)
5PL to najnowocześniejszy typ operatora logistycznego, stanowiącego hybrydę usług 3PL oraz doświadczenia i technologii wykorzystywanych w operatorach 4PL. Dzięki temu są one w stanie zaoferować kompleksowe zarządzanie łańcuchem dostaw, przy jednoczesnej optymalizacji wielu złożonych procesów. Do głównych zadań należy mapowanie i reengineering łańcucha dostaw, funkcje 4PL (w tym usługi związane z transportem, załadunkiem czy magazynowaniem), jak również usprawnianie systemów informacyjnych.
Jakie są główne zadania operatorów logistycznych?
Operator logistyczny może pełnić różne funkcje w łańcuchu dostaw. Główne wyzwania, z którymi musi się zmierzyć, dotyczą organizacji procesu przepływu surowców oraz dostawy gotowych produktów do ostatecznego klienta. Jednocześnie zadaniem firmy, która się tym zajmuje, jest optymalizacja działań oraz minimalizacja kosztów potrzebnych do zrealizowania całej procedury. Można zatem wyróżnić następujące zadania operatorów logistycznych:
- prowadzenie dokumentacji (w tym przygotowywanie niezbędnych dokumentów celnych, magazynowych czy listów przewozowych),
- zarządzanie magazynem i obsługa towarów w jego obrębie,
- logistyka dystrybucji, czyli zarządzanie już gotowymi produktami,
- kompletacja i przygotowywanie zamówień,
- organizacja dostaw i koordynacja transportu do ostatecznego klienta,
- organizacja zaopatrzenia,
- zarządzanie zapasami,
- doradztwo z zakresu logistyki,
- rozliczanie kosztów operacji spedycyjnych,
- pozostałe usługi firm kurierskich.
Współpraca z operatorem logistycznym. Czy warto?
Wielu przedsiębiorców upatruje sukcesu swojej działalności w sprawnie zarządzanej logistyce. Dlatego też decydują się oni powierzyć obsługę logistyczną zaufanej firmie zewnętrznej. Czy warto współpracować z operatorem logistycznym? Z pewnością ma to swoje wady i zalety, które należy dobrze przeanalizować przed podjęciem ostatecznej decyzji!
Korzyści dla zleceniodawcy
Outsourcing logistyki to sposób na zwiększenie wydajności w firmie, przy jednoczesnym ujednoliceniu (a nawet i obniżeniu!) kosztów logistycznych. Przemawia za tym większa wydajność, jaką może osiągnąć firma obsługiwana przez profesjonalnego operatora. Dodatkowo jest on w stanie zapewnić najwyższą jakość oferowanych usług logistycznych, co ma bezpośrednie przełożenie na poziom obsługi klienta. Ze względu na znajomość trendów oraz bieżącą analizę sytuacji rynkowej, operatorzy logistyczni są w stanie wdrożyć skuteczniejsze rozwiązania w trakcie znacznych wahań popytu.
A jakie są wady?
Jedną z najczęściej podkreślanych wad współpracy z operatorami logistycznymi jest utrata kontroli nad logistyką firmy. Od momentu powierzenia zlecenia zewnętrznemu podmiotowi, właściciel traci możliwość podejmowania samodzielnych działań. To zaś ostatecznie może doprowadzić do uzależnienia się zleceniodawcy i jego działalności od operatora logistycznego – co może przysporzyć problemów w przypadku chęci zakończenia współpracy. Outsourcing logistyki ma bardzo duży wpływ na zarządzanie przedsiębiorstwem, dlatego też podjęcie decyzji powinno być poprzedzone gruntowną analizą warunków umowy.
Jak znaleźć dobrego operatora logistycznego?
Współpraca z operatorem logistycznym to z pewnością niezawodny sposób na poprawę zarządzania procesami logistycznymi w firmie! Optymalizacja oraz podążanie za wyznaczanymi trendami może okazać się kluczowymi elementami, które pozwolą przedsiębiorstwu osiągnąć sukces w branży. Obecnie z usług operatorów logistycznych może skorzystać praktycznie każda firma! Są one łatwo dostępne, jednak swój wybór warto determinować przede wszystkim potrzebami działalności.
Dobry operator logistyczny zapewnia terminowe, a także bezpieczne dostawy, które są realizowane w atrakcyjnej cenie. Warto też zwrócić uwagę na stosowane przez niego technologie oraz usługi dodatkowe. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że wybrane przez Ciebie rozwiązanie wprowadzi Twoją firmę w świat innowacyjności, jednocześnie zapewniając Twoim klientom obsługę najwyższego kalibru! Już teraz znajdź swojego operatora logistycznego i zaprzyjaźnij się z logistyką!