Codziennie na całym świecie między sprzedawcą a klientami zawierana jest niezliczona ilość transakcji, których głównym założeniem jest kupno lub sprzedaż usług czy produktów. Współcześnie można dokonać tego na kilka różnorodnych sposobów. Najczęściej jednak transakcje przybierają formę handlu detalicznego. Czym się on charakteryzuje, jakie ma zadania oraz co nazywamy sprzedażą detaliczną? Tego dowiesz się z poniższego artykułu!
Handel detaliczny – definicja, specyfika i rodzaje
Z definicji handel detaliczny to dostarczanie konsumentom towarów lub usług w niewielkich ilościach na użytek osobisty. Dotyczy on zarówno zakupów online, jak i stacjonarnych. Polega on na sprzedaży towarów pojedynczemu nabywcy w celu zaspokojenia jego potrzeb. Handel detaliczny to najczęściej ostatnie ogniwo łańcucha między producentem a nabywcą, odpowiadające za dostarczanie produktów do klienta końcowego. Zysk w handlu detalicznym stanowi różnica pomiędzy marżą lub ceną zapłaty a kosztami poniesionymi w celu zawarcia i zrealizowania transakcji.
Czym jest sprzedaż detaliczna? Definicja
Pojęcie handlu detalicznego nierozerwalnie wiąże się z terminem sprzedaży detalicznej. Określenie to opisuje wszelkie działania, które mają doprowadzić do sprzedaży towaru, produktów lub usług ostatecznemu nabywcy. W ich skład wchodzą:
- wybór grupy potencjalnych klientów,
- wybór oferowanych produktów,
- określenie miejsca sprzedaży, dostawców i warunków transakcji,
- kompleksowa obsługa klienta.
Sprzedawcy detaliczni. Od czego zależy sukces ich działalności?
Sprzedaż detaliczną można spotkać na porządku dziennym, co sprawia, że sklepy muszą stale ze sobą konkurować, aby osiągnąć sukces w branży. Sprzedawca, który w biznesie stawia na handel detaliczny, powinien oferować swoim konsumentom towary dostosowane do ich najważniejszych potrzeb. Tym, na co klient zwraca szczególną uwagę przy zakupie produktu, jest także jego atrakcyjna cena oraz wysoka jakość. Dodatkowo sukces warunkuje również kompetentna i kompleksowa obsługa, która w umiejętny sposób potrafi doprowadzić do sfinalizowania transakcji.
Formy handlu detalicznego
Handel detaliczny może przyjąć trzy różnorodne formy: stacjonarną, ruchomą oraz wysyłkową. W przypadku handlu stacjonarnego sprzedaż odbywa się w określonych miejscach, w których towary oraz usługi są dostępne dla klientów w określonym czasie. Pozwala to zbudować poczucie lojalności oraz bezpieczeństwa, że pożądane produkty zawsze będą na niego oczekiwały.
Inaczej prezentuje się sytuacja, jeżeli chodzi o handel ruchomy. Nie zakłada on bowiem jednego kluczowego miejsca, w którym się odbywa. W sprzedaży ruchomej zmianom ulega także oferta produktowa. Zaletą jest z kolei fakt, iż sprzedawca może dotrzeć do konsumenta ze swoim towarem w każdym miejscu i o wybranej porze. Handel wysyłkowy charakteryzuje się zaś zupełnie odmiennymi elementami. W tym wypadku nabywca nie ma bezpośredniego kontaktu zarówno z nabywanymi produktami, jak i samym sprzedawcą.
Jakie są główne miejsca sprzedaży detalicznej?
Z kwestią form handlu detalicznego nierozerwalnie wiąże się aspekt miejsc, w których najczęściej odbywa się sprzedaż detaliczna. Jakie lokalizacje są najbardziej charakterystyczne dla każdej z nich?
Handel stacjonarny zawsze na miejscu
W przypadku handlu stacjonarnego możemy mówić o różnego rodzaju punktach, które mogą tworzyć skupiska (np. centra handlowo-usługowe) lub być rozproszone (np. sprzedaż w kioskach czy sklepach specjalistycznych). Charakterystyczną cechą jest to, że punkt sprzedaży jest ściśle dostosowywany do obszaru, w którym są realizowane usługi (np. sklepy osiedlowe w kompleksie blokowisk).
Handel ruchomy, czyli dotrzyj do usługobiorcy, nim on dotrze do Ciebie
Z kolei handel detaliczny ruchomy zakłada sprzedaż produktów w miejscach, w których łatwo wdrożyć zmianę. Najczęściej przytaczanym przykładem są stragany uliczne, za pomocą których łatwo przez pewien czas świadczyć usługi, by następnie móc przenieść działalność w zupełnie inne miejsce. Sposób ten umożliwia dotarcie do większego grona różnorodnych konsumentów, tym samym zmieniając grupę osób, które może zainteresować oferowany towar.
Lokalizacja punktów sprzedaży detalicznej jest niezwykle ważna, jeżeli założeniem sprzedawcy jest oferowanie klientom usług najwyższej jakości. Warto bowiem pamiętać, że nie tylko towar, ale i sposób jego sprzedaży powinien być dostosowany do każdej potrzeby, jaką wyraża współczesny konsument.
Jakie są najważniejsze zadania handlu detalicznego ?
Niezaprzeczalnie podstawowym zadaniem handlu detalicznego jest dostarczanie klientom indywidualnym usług lub towarów, które mają zaspokajać ich bieżące potrzeby. Niemniej jednak na tym się nie kończy. Sprzedaż detaliczna umożliwia bowiem kształtowanie konsumpcji oraz pozytywnego wizerunku firmy i oferowanych przez nią produktów. Dzieje się to za pośrednictwem reklamy czy dodatkowych świadczeń, jakie sprzedający dorzuca swoim klientom, aby zachęcić ich do sfinalizowania transakcji.
Ponadto funkcjonowanie handlu detalicznego opiera się na bieżącym monitorowaniu rynku i zachodzących na nim zmian – także tych, dotyczących cen usług czy towarów. Wobec tego jest to jeden z najlepszych sposobów na kreowanie cen tak, by odpowiadały one potencjalnej grupie docelowej, a jednocześnie generowały zyski dla przedsiębiorstwa. Dodatkowo czynna obserwacja pozwala regulować produkcję i przetwórstwo, czego następstwo stanowi zróżnicowanie i wzbogacenie ofert podmiotów działających na rynku i odpowiedzialnych za dostarczanie asortymentu do konsumenta. Sprzedawcy detaliczni doskonale zdają sobie sprawę, jak kształtują się aktualne trendy sprzedażowe, dzięki czemu mogą dopasować ofertę bezpośrednio do usługobiorcy.
Funkcje handlu detalicznego, czyli sposób na kompleksową obsługę klienta
Handel detaliczny ma więc zapewniać klientom stały i nieograniczony dostęp do towarów, które zaspokajają ich bieżące potrzeby. To właśnie on pełni funkcję scalającą proces dystrybucji produktu z dostawą do ostatecznego klienta. Dodatkowo wiele placówek sprzedaży detalicznej decyduje się na gromadzenie zapasów tak, aby w konkretnym momencie móc zapewnić klientom szybki dostęp do pożądanego asortymentu, przy jednoczesnym zachowaniu korzystnych cen.
Wygoda oraz ciągłość sprzedaży detalicznej dotyczą jednak nie tylko oferowanego asortymentu, ale i dogodnej lokalizacji sprzedaży. Funkcją tego typu handlu jest bowiem występowanie tam, gdzie jest to najbardziej potrzebne. Ponadto firmy, dla których klient detaliczny stanowi fundament działania, zapewniają świadczenia dodatkowych usług z zakresu reklamacji, gwarancji czy udzielania kredytów. Dzięki temu całość obsługi staje się jeszcze bardziej kompleksowa.
Chcesz w efektywny sposób sprzedawać swoje produkty? Pamiętaj, że handel detaliczny wymaga, by zawsze mieć na uwadze bieżące trendy sprzedażowe oraz dbać o potrzeby współczesnych klientów. W końcu to właśnie ich decyzje zakupowe determinują sukces Twojego biznesu!